Het Nieuwe Nederland

Spinoza is helemaal de bom weetschje

Posted in 1 by Steven on 17 december 2008

Lieve Blog,

Waar moet ik beginnen!

Gisteravond zat ik in het Paard (van Troje) in Den Haag, bij een zogenaamde Spinoza-lezing van Henkjan Honing, over muzikale perceptie. Hierbij ging het totaal niet over Spinoza, Spinoza werd slechts als hippe brand-image (inclusief hippe brand-image koptelefoon) gebruikt; desondanks zat ik naast een leuke oudere meneer die gekomen was in de hoop iets over Spinoza te horen. Terwijl zijn buurman zich stevig ergerde aan de hippe discomuziek die voorafgaande aan de lezing werd gedraaid, raakten we leuk aan de praat over (de van oorsprong o.a. Spaanse Portugese Jood) Spinoza die net als veel van zijn tijdsgenoten (Descartes enzo) een veilige, vrije en ruimdenkende haven genoot in Nederland.

Het deed me denken dat het wel eens tijd is om het filosofisch debat in ons land naar een niveautje hoger te trekken. Het contrast tussen de discussie die ik daar even met die meneer had, over hoe Spinoza een van de grondleggers was van de Verlichting, over hoe Nederlanders in het algemeen een hoop mooie dingen gedaan hebben qua het creeren van sociale synergie enerzijds, en de ontzettend domme “nou ik snap er ook geen reet van hoor” presentatie van de Spinoza-avond anderszijds, daar in het Paard, was weer eens schrijnend. De mensen in het land lezen ook wel eens een boek ja! Dit mens in het land heeft de laatste jaren zelfs ontzettend veel op internet gelezen en gezien, en het wordt eens tijd om daar meer over te delen samen.

DUS. Met alle respect voor Christiaan van ’t Hof van het Rathenau instituut overigens, die deze avonden presenteert; hij speelt deze rol goed en naar ik aanneem vanuit een oprecht gevoel van dienstbaarheid, maar het is werkelijk onuitstaanbaar. Het is dezelfde houding die al langer wordt aangemeten door TV presentatoren als Dolf Jansen: zich op grappige wijze solidair verklaren aan  een ontzettend stom, totaal niet ontwikkeld publiek (ervan uitgaande dat zoiets zou bestaan), waarbij elke vraag gesteld wordt vanuit een houding van “o leg eens uit dan, wij snappen er helemaal niks van, haha, ik ben ook maar een domme lul”. Het is misschien een poging om ‘iedereen erbij te betrekken’ (ook alle domme lullen), maar you know what: als ik naar een Spinoza-branded lezing ga, dan ben ik waarschijnlijk sowieso geen domme lul. Idem dito voor het bekijken van de opname ervan op het Teleac themakanaal. Stop met het denigreren van je publiek.

Goed, dit gezegd hebbende: ik wil graag het een en ander vertellen over hoe ik zoal over de dingen denk, en wil daarbij eens goed de diepte in gaan. Natuurlijk is het altijd goed om rekening te houden met je publiek, in de zin van dat het goed is om niet meteen aannemen dat degene tegen wie je praat reeds al je vooronderstellingen onderschrijft, maar afgezien daarvan, in de woorden van Moss van The IT Crowd:

“You’d best put seatbelts on your ears Roy, ‘cause I’m gonna take them for the ride of their lives.”

Geef een reactie

