Het Nieuwe Nederland

Hyperrationalisme & what to do about it

Posted in 1 by Steven on 12 februari 2009

filorant1Ik kreeg het weer eens op mijn heupen vanavond; ik moest even wat kwijt over het issue van rationalisme en het vaak aanwezige overschot ervan. Omdat ik in een sociale omgeving als Twitter altijd lekker kan schrijven, maar niet andermans timeline (ongewenst) wilde volprakken met mijn gemijmer, heb ik er even een spreadsheet voor geopend op docs.google.com; dit heeft als voordeel dat je meteen jan&alleman kunt uitnodigen om mee te praten.

Zo gezegd zo gedaan: op http://twurl.nl/7p1chu kun je het resultaat bekijken. Hieronder staat mijn kolom aan ‘tweets’ daaruit, dus zonder het commentaar van o.a. @JoanHorsForth en @filosoof dat erg leuk was om er real-time bij te hebben. Hebben we meteen een nieuwe vorm van collectief schrijversschap ontwikkeld? Ik ga het zeker nog eens gebruiken denk ik. Ik heb de formatting en de tekst her en der aangepast om het beter leesbaar te maken als een blogpost.

Here goes: De Filosofische Rant Test #1

Ik zat net weer eens een stuk te kijken van The Trap, een documentaire van Adam Curtis over dingen als vrijheid, rationalisme… Dat is al langer een aandachtspunt voor mij, het hele issue van rationaliteit als de beste manier van nadenken. Je komt het wel vaker tegen in taalgebruik, zo van “dat is niet rationeel, om zo te reageren”, alsof rationaliteit een soort functionele of morele meetlat is.

Het lijkt er dus op dat rationaliteit 1 van de *2* manieren is van cognitief functioneren, het is onderdeel van een dichotomie; waarbij het complement intuitief cognitief functioneren is; technisch gezien ratio=lokaal, intuitie=nonlokaal. Wat als twee-eenheid op zich weer heel leuk te mappen valt op linker- en rechterhersenhelft, en, waarbij het logisch lijkt, onder ander door mensen als Jill Bolte Taylor (check haar TED video en beter nog haar Soul Series interview met Oprah) dat ‘teveel nadenken’, ‘teveel in je ego zitten’ direct te maken heeft met de rationele functionaliteit van de linkerhersenhelft; zij weet dat uit persoonlijke ervaring.

Nou, in combinatie met het werk van Adam Curtis: The Century of the Self en The Trap, lijkt het mij nogal duidelijk dat we met een overschot aan rationaliteit zitten, dat sterk samenhangt met zelfs de grootste, systemische ellende die we als planetaire cultuur weten te creeeren, zoals het paranoide geldsysteem en alle conflicten die daarmee samenhangen; die daardoor gekatalyseerd worden.

Hier kun je onwijs boos over worden, beetje vergelijkbaar met hoe bijv. het feminisme onwijs anti-man kan zijn; rationaliteit kun je zien als een typisch masculien ding. Maar boos zijn is uiteraard niet een staat van zijn die erg gezellig is om te cultiveren saam. Liever gaan we er liefdevol ‘boven’ staan of iets dergelijks…

Een van de psychologische methodes die ik al een tijdje geleden tegenkwam die net als Jill Bolte Taylor streeft naar synergie tussen rationeel & intuitief heet ‘holodynamics‘, ik zag ooit op consciousmedianetwork.com een interview met de maker Vernon Woolf. Hij komt zo te zien een heel eind in het aannemen van een dergelijke ‘superpositie’, waarbij hij letterlijk allerlei taal uit de quantumfysica gebruikt (met dus ook ratio = particle, intuitie = wave).

Ik heb wat boeken van hem gelezen; het lijkt in zijn methode gebruik te maken van intuitief ervaren beelden; vanuit vredige ontspanning de communicatie aangaan met je plaaggeesten; ze te bedanken voor hun moeite, en erachter proberen te komen wat hun achterliggende intentie is. Hiermee kun je ze kennelijk nogal spectaculair transformeren tot behulpzame entiteiten ipv vervelende. Ik heb hier zelf wat mee geexperimenteerd; het beeld dat ik doorkreeg (op mijn 3de oog zag?) was behoorlijk interessant, en kwam later IRL nogal spectaculair terug in de vorm van iemand die ik tegenkwam in een relevante situatie die erg veel overlap vertoonde. Ik heb het nog niet echt aan de praat gekregen, en holodynamics als methode op zich lijkt toch z’n nadelen te hebben; er wordt teveel voor geworven alsof het een soort must-do exclusieve cursus is, in het ergste geval vergelijkbaar met Scientology…

Maar goed, het is dus wel een interessant ding qua het bewust aan de praat krijgen van het fijne, functionele samenspel tussen ratio & intuitie.

Waar ik het nu over wou hebben is iets anders, een perspectief op dit geheel dat nog een stukje breder/verder gaat, en waar wellicht oplossing in te vinden valt, en dat is het hele kosmische verhaal :-) Zoals inmiddels bij velen waarschijnlijk bekend, ben ik nogal gecharmeerd geraakt van het werk van David Wilcock en zijn site divinecosmos.com. Ik vind hem cool, omdat hij een soort esoterie-nerd is die hele grote concepten over bewustzijn op een heerlijk technische, edoch zeer liefdevolle manier bespreekbaar maakt. 

Ik heb vorig jaar volstrekt gefascineerd en soms zelfs giechelend van opwinding zijn gratis boeken op tinyurl.com/dwbooks gelezen, hierin slaat hij op erg leesbare manier allerlei bruggen tussen esoterie en (controversiele/zeer oude) wetenschap, en zet hij onder andere een soort Theory of Everything uiteen, die (hoera) in de kern neerkomt op dat alles, het hele universum, de hele schepping, zich vormt langs lijnen van muzikaliteit; zowel in geluid, vorm als kleur enzoverder. Hetgeen samenhangt met de ether, het onderliggende medium dat helaas helaas eind 19e eeuw door het Michaelson-Morley experiment uit de academische fysica is verbannen.

Hij weet het ook allemaal heel mooi en plausibel te verbinden aan 2012; dat dat eigenlijk gaat over de planetaire transitie van ‘mi’ naar ‘la’, oftewel van de 3e naar de 4e dichtheid (ook wel ‘dimensie’ of zelfs ‘discrete aggregratiestaat van de onderliggende ether’); wat dus nauw samenhangt met bewustzijn als onderliggend fenomeen; het lijkt ook vergelijkbaar met een discrete stap in samplerate zoals we die kennen in digitale audio.

HOEDANOOK :)

Waar *hij* z’n spul weer vandaan haalt, of wat hij aandraagt als een informatiebron die geldt als een fantastische samenvatting (en meer) van zijn eigen leeswerk, heet “The Law of One”. Dit is een ‘gechanneld werk’, oftewel er heeft een mevrouw vele sessies lang in een trance gelegen met een microfoon voor haar neus, waarbij een meneer die zeer beoefend was in het nadenken over geavanceerde kosmologische concepten in discussie ging met de entiteit die zich middels haar manifesteerde, ‘Ra’ genaamd.

Dit alles is te vinden op www.llresearch.org; Wilcock heeft er een samenvatting/’study guide’ van op z’n site staan: tinyurl.com/spelregels :-)

Nu weer terug naar ratio vs. intuitie…

(even een slokje thee)

Ik moet de quotes nog een keer goed op een rij zetten, so bear with me… maar wat Ra lijkt te zeggen, te midden van dus een hele gave uitleg van hoe het hele ding uberhaupt in elkaar zit, is dat de periode van evolutie die we nu rap aan het afronden zijn (2012), dus *typisch* vervalt in hyperrationeel gedrag…

Ra plaatst het dus in een grotere context van opvolgende stadia van bewustzijn: 1 = mineraal/elementair, 2 = dieren & planten, 3 = mensen met individueel bewustzijn. 3 zitten wij nu in; we hebben de mogelijkheid om rond 2012 ‘over te gaan’ naar 4, daarna volgen nog 5, 6, 7 en daarna weer het octaaf. Vergelijkbaar dus met 1:do 2:re 3:mi 4:fa 5:sol 6:la 7:si (8/1):do

Ja volgen we het nog? :-) Even denken…

4D (vierde dichtheid/dimensie van de ether, post-2012) wordt omschreven als relatief utopisch, en schijnt ook veeel langer te duren dan 3D; 3D is maar iets van 75.000 jaar (3 yuga cycles) terwijl 2D en 4D miljoenen jaren duren. Dit doet mij aan iets denken: namelijk het idee van 3D als een soort van pre-produktiefase, een tussenstap tussen de puur instinctieve dierlijkheid van 2D en de harmonische gezelligheid van 4D. Waar ik overigens denk dat ‘Web 2.0’ fenomenen mee samenhangen, een soort voorbode van zijn…

Sterker nog, om fijn het vocabulaire van ICT verder te gebruiken, zou je wellicht 3D kunnen zien als een soort ‘beta-test’ periode waarin je je het ‘apparaat’ dat je in 4D gaat gebruiken samen (het samen geevolueerde stelsel van lichaam, geest, materie, tech, enzovoorts, de cultuur) ontwikkelt, en keihard hufterproof gaat maken, middels hyperrationalisme :-)

En voila, daar zie ik dus iets gloren van een mogelijkheid om een niet-paranoide houding aan te nemen jegens de intrinsiek paranoide vormen van hyperrationalisme.

Mijn last.fm draait overigens op dit moment de track “The Creator Has A Master Plan” van de Brooklyn Funk Essentials :-D

DUS. Ik heb gezegd. Dank u :-) Nog vragen?

(iemand in de spreadsheet zegt dat er een betere versie is van dat nummer, gemaakt door ene Pharoah)

Ah, ja die Ra van de Law of One schijnt overigens links te hebben met de Egyptische farao’s. Ze (Ra, als groep) zeggen zelfs verantwoordelijk te zijn voor het bouwen van de grote pyramides, bedoeld als een instrument om je hele chakraboom aan de praat te krijgen, waarna je kennelijk erg gave dingen kunt; onwijze controle over manifestatie van van alles & nog wat. Jezus heeft volgens dat materiaal ook zo’n initiatie gedaan, vandaar zijn ‘special FX abilities’… water-wijn conversie, spontane healing, dat soort ongein.

Helaas is de functionaliteit van de pyramide ‘in de verkeerde handen gevallen’, wat een belangrijk punt is in het ontstaan van geheime broederschappen zoals de Illuminati en dat soort schattebouten…

Ik ben nog niet helemaal klaar met het verhaal trouwens hoor, maar het leek me wel een goed punt om even te stoppen. Wil nog een stukkie verder komen in het besef dat hyperrationalisme iets is dat we samen vrijwillig doen, vanuit een (verborgen, nu aan het oppervlak komende) creatieve intentie; vervolgens is het waarschijnlijk nog best een eind om daar een praktische vorm aan te geven. Maar mijn vermoeden is dat we uiteindelijk op iets uit kunnen komen waar we echt wat aan hebben, zeker wat betreft de vraag “ja leuk al die ICT infrastructuur en Web 2.0 enzo, maar wat kunnen we er nou *eigenlijk* mee”.

Ah, rij 78, mijn geboortejaar.

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. OpenDictator said, on 12 februari 2009 at 23:43

    Meer van hetzelfde vind je ook hier http://www.kabbalahlearningcenter.info/
    Met een complete online cursus en wat kek geproduceerde filmpjes. Die cursus ben ik voor de grap maar gaan volgen.

    Best verslavend en ‘beyond reason’, of zoals Wilber dat ‘post-rational’ noemt.
    Funky stuff! ;-)

  2. Mike said, on 1 maart 2009 at 18:20

    Just passing by.Btw, your website have great content!

    _________________________________
    Making Money $150 An Hour


Geef een reactie

